Avstämning innebär att man kontrollerar den upprättade bokföringen. Man säkerställer att de affärshändelser som bokförts under perioden är korrekta. Avstämningar görs för både tillgångs- och skuldkonton, man kan även göra avstämningar av vissa intäkts- och kostnadskonton.
Saldot på det bokföringskonto som ska stämmas av kontrolleras mot andra underlag, exempelvis mot bankens kontoutdrag, räkning av kontantkassan, reskontror och försäljningssammandrag.
Nedan följer exempel på vilka konton i huvudboken som löpande kan stämmas av:
- Saldot på plusgirot, checkräkningskonto och övriga bankkonton stäms av mot bankkontoutdrag och saldobesked
- Skattekontot stäms av mot kontoutdraget från skatteverket
- Kundfordringar och leverantörsskulder stäms av mot kundreskontran och leverantörsreskontran
- Kassakontot stäms av genom räkning av mynt och sedlar
- Saldot för banklån stäms av mot lånebesked
- Utgående och ingående moms stäms av med försäljnings- och inköpssummor
- Momsredovisningskontot stäms av mot inlämnade skattedeklarationer
- Skatteavdrag avseende källskatt stäms av mot inlämnade skattedeklarationer
- Löner och andra ersättningar stäms av mot lönebesked
- Intäkter stäms av mot försäljningsrapporter
Om det vid en avstämmning upptäcks att bokföringen misstämmer måste felet/felen identifieras och korrigeras på lämpligt sätt.